The EU's Cultural Network - Iranians

The EU:s Multicultural Network - Iranians           شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

صفحه نخست    |  Länkar  |  Svenska

دفاع از حقوق بشر ، آزادی  و  دمکراسی از اهداف «شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا» است.

در باره EUCN

EUCN در شهرهای مختلف اروپا:

گزارش تصويری از تاسيس EUCN

فعاليت؛ پروژه

تماس با  EUCN

تماس با وب سايت

IKFC

کانون پژوهش فرهنگ ايران »»»

گزارش اعزام جوانان به بروکسل و بازديد از پارلمان اتحاديه اروپا

Studieresa till

EU-parlamentet

گزارش  اعزام جوانان به سازمان ملل

Ungdoms resa till FN

گزارش اعزام جوانان به استکهلم و بازديد از پارلمان سوئد

Studieresa till

Sveriges Parlament

«ما نيز می خواهيم در آينده اتحاديه اروپا شرکت داشته باشيم!»

"Vi skall också delta och påverka EU:s framtid"

گزارش تصويری از سفر بروکسل     Bilder av  Studieresa

3»»»»»»      4»»»»»»        5»»»»»»       6»»»»»»        7»»»»»»

Tara Ajir

Bryssel 15 – 17 maj 2007

Det var någon gång i mars som min persiska lärare Nahid Hassanvan berättade om resan till Bryssel. Hon sade att de elever som vill med till Bryssel skall anmäla sig i god tid och att hon endast kan ta med sig fem elever från Mölndals kommun.

Vi elever fick lite olika reaktioner då vi som hade vart med på Stockholms resa inte ville följa med medan de som inte hade vart på någon resa hade ett väldigt stort intresse av att hänga med på resan. Efter att ha funderat och tänkt igenom noga och även tänkt tillbaka till Stockholms resan så bestämde både jag och Armin oss för att anmäla oss till Bryssel resan. Även några andra killar och tjejer anmälde sig och någon vecka innan resan fick vi besked om vilka fem som var lyckligt lottade. Även då blev det lite blandade känslor då alla man ville ha med sig på resan inte kunde komma.

Den 15: de maj samlades jag och 19 andra ungdomar från lite olika skolor i Göteborg i Landvetter flygplats för att checka in och mingla lite med de andra resenärerna. Därefter satte vi oss på planet till Bryssel.

Väl framme i Bryssel mötte vi två män från organisationen Persepolis och de hjälpte oss under hela resans gång som guide. När vi kom fram till stan var det natt och vi var hungriga så vi gick till Quick för att äta hamburgare.

Någon timme senare och några tågbyten senare så var vi äntligen framme vid hotellet.

Vi ungdomar bestämde oss för att gå över på andra sidan gatan till en turkisk liten club där vi satt och umgicks och lärde känna varandra lite bättre. Det var väldigt trevligt och vi hade även live musik.

Nästa dag besökte vi EU – parlamentet. Efter en liten säkerhetskontroll fick vi vänta i matsalen på Iman Bayazi som var Junilistans rådgivare (även Nils Lundgrens personliga assistent). Han berättade med enormt mycket energi och entusiasm om sitt arbete och hur han hamnade där och även om vad Junilistan står för. Då han precis som en del av oss ungdomar var född i Iran och uppväxt i Sverige blev nog de flesta väldigt stolta och glada att se sin landsman vara på en så rätt högt uppsatt plats.

Efteråt fick vi träffa självaste Nils Lundgren som var en trevlig man. Han berättade om hur Junilistan fungerar som parti i parlamentet och om dess mål.

Därefter fick vi en rundtur i parlamentet då vi bl.a. fick se parlamentets plenisal.

Efter EU – parlamentet besökte vi EU – kommissionen och träffade Mina Gillberg som var assistent för Margot Wallström.

Mina Gillberg berättade kort om kommissionens funktion i EU. Hon ville inte svara på några frågor om hennes egna jobb och det tyckte jag och säkert många andra var tråkigt.

Senare fick vi en rundvandring i centrala Bryssel för att kunna shoppa och njuta av de välbevarade gamla byggnaderna.

Som avslutning på dagen deltog vi i en fest som Perspolis föreningen i Bryssel hade samordnat för oss för att vi skulle få träffa andra persiska ungdomar.

Det var trevligt och Mojda som var med från min persiska grupp dansade även indisk dans för oss.

Allt som allt var det en väldigt trevlig kväll.

Vi tackade Perspolis för att de ställt upp för oss under resan och för festen för att sedan bege oss tillbaka till hotellet för att packa väskorna för hemresan.

Det negativa med resan var att vi fick åka mycket tåg. Det hade varit mycket effektivare om vi hade hyrt en buss istället för att pendla så mycket och ödsla bort tid.

För övrigt var det väldigt kul och lärorikt.

Det var en otroligt betydelsefull upplevelse som många av oss ungdomar kanske aldrig skulle få uppleva om det inte hade varit för Davoud Navaian och våra persiska lärare.

Tillslut vill jag tacka Nahid Hassanvan som valde ut mig bland många andra sökande för att följa med på denna roliga och intressanta resan.

Jag vill även tacka Davoud Navaian som ordnat och planerat resan för oss ungdomar i flera månader.

Tack ska du ha Davoud för det var en väldigt givande resa.

Med vänlig hälsning // Tara Ajir

اردوی تابستانی 2005

1»»»   2»»»  3»»» 4»»»

جلسه تاسيس شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی در يوته بوری! »»»

گزارش کوتاه از فعاليت  کانونپژوهش در سال 2003

شبکه فرهنگي ايرانيان اتحاديه اروپا، ( EUCN نهادی است غير انتفاعی و متشكل  از انجمن ها و كانونهای باورمند به دمکراسی، آزادی و منشور جهانی حقوق بشر ؛  كه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در كشورهای اتحاديه اروپا فعاليت دارند.  اولين نشست EUCN در تابستان 2001 برگزار شد. و  اساسنامه و اهداف آن پس از يک سال گفتگو و تبادل نظر ؛  در نشست عمومی  تاريخ 29 تا 31 ژوئيه 2002 در يون شوپينگ - سوئد؛با شرکت نمايندگان تعداد زيادی از انجمن های ايرانی از کشورهای:  آلمان؛ اطريش؛ ايتاليا؛ انگلستان؛ دانمارک؛ سوئد؛ نروژ ؛ هلند و ... ؛ بررسی و تصويب شده است.  از جمله اهداف   EUCN - شناخت و دستيابی به علايق و نقطه نظرهای مشترک ؛ تبادل تجربه، اطلاعات و دانش  و گسترش همکاری بين انجمن های فعال در کشورهای  اتحادیه اروپا و دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  می باشد