The EU's Cultural Network - Iranians

The EU:s Multicultural Network - Iranians           شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

صفحه نخست    |  Länkar  |  Svenska

دفاع از حقوق بشر ، آزادی  و  دمکراسی از اهداف «شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا» است.

در باره EUCN

اردوی 2004 läger

اردوی 2005 lLäger

گزارش‌های

به مناسبت صدمين سال آستريد ليندگرن!

طرح اوليه ساختار يک پروژه

Power point

HTML

LFA

LFA ppt

آرشيو

«ما نيز می خواهيم در آينده اتحاديه اروپا شرکت داشته باشيم!»               Vi skall också delta och påverka EU:s framtid

Ungdomsprojekt 4,

چهارمين پروژه ويژه جوانان

Studieresa till Europaparlamentet

دومين سفر به پارلمان اروپا

6 - 8 November 2008

Deltagarnas upplevelser

Arya Keyhan

Fässbergsgymnasiet (Mölndal)

Resan till Bryssel var en lärorik och glädje full resa som var ordnad av lärarna och de ansvariga till modersmål kursen. Den tre dagliga resan började den sjätte november t.o.m. den åttonde november 2008 . I den här resan var det planerat att besöka EU-parlamentet och möta några av representanter till EU-parlamentet . EU-parlamentet är en stor organisation som utgörs av representanter från olika europiska länder och är ansvarig för lagstiftning för Europa. Det var som en dröm som blev verklig och det var oerhört intressant.

Tidigt på morgonen den sjätte november 2008 alla ungdomar och medresenärer samlades i Landvetter flygplatsen. Kl 6:40 vår resa startades genom att stiga på flygplanet . Efter ca tre timmar var vi framme till Bryssels som är huvudstaden till Belgien utan något problem. På flygplatsen mötte vi en medelålders man som hette Siamak som väntade på oss där. Vi möttes plötsligt efter avstigning. Han var en lugn och trevlig man som skulle vara guide under hela resan. Efter att han presenterade sig för oss vi hanvisades av honom till hotellet som vi skulle bo på. Efter att vi åt lunchen på hotellet så fick vi en stund att gå omkring hotellet och efteråt så kom vi tillbaka till hotellet och då var det dags för att ungdomar välja var sitt rum. Efter en kort paus vi förberedde oss för att åka till ett turistområde mitt på centralen som hette Grand Place. Utseendet på området var mycket annorlunda. De hade gamla byggnader med tegelmurar och det drog till sig all vår uppmärksamhet .

Efter att vi åt lunchen tillsammans i centrum så åkte vi tillbaka till hotellet. Nästa dag tidigt morgonen kl 8:00 var vi bredda för att åka till parlamentet .  På vägen till parlamentet såg vi jättehöga byggnader som de flesta tillhörde det europiska parlamentet. Äntligen var vi framme till huvudbyggnaden till parlamentet, den var ju en oerhört stor och lyxig byggnad. Vi gick in i byggnaden och efter ett kort tag så gick vi in i ett rum för att ha ett samtal med Sveriges representanter i parlamentet. Sedan kom en ung man med som verkade vara från et land i mellanösten. Han berättade för oss att han är en svensk med iransk bakgrund som var uppväxt i Sverige och berättade även om det europiska parlamentet. Sedan mötte vi en kvinna som hette Helen Gudin som var representanten till partiet som hette Junilistan och berättad för oss om sina verksamheter och sedan fick vi tillfälle för att ställa våra frågor av henne och hon började svara klart och tydligt.

Sedan fick vi att gå in i parlamentet och en medelålders man mötte oss för att berättade om hur det fungerade i parlamentet och då ställde vi frågor av honom och sedan gick vi på restaurangen som befann sig i samma byggnad som parlamentet och åt lunch tillsammans i en härlig miljö.

Sedan åkte vi till ett område där stod en byggnad som var döpt till Atomium som sägs vara unik i världen. Vi gick in i byggnaden och besökte de olika planen. Där fanns ett berömt lärcentrum så var fullt av elever från själva Belgien och några andra länder och efter att vi hade passerat en ganska lång men trevlig och härlig dag åkte vi tillbaka till hotellet och nästa dag den åttonde november innan vi lämnade Bryssel fick vi besöka Grand Place ytterligare en gång för att gå omkring och handla som det var planerat.

Till slut vill jag att tacka vår lärare Nahid och den ansvarige för det här projektet Davood Navaian som gjorde sina bästa för att alla skulle ha en bra, härlig och lärorik resa.

2008 12 03

- Utvärdering    »»»»»

- ارزيابی   »»»»

- Deltagarnas upplevelser »»»»

- گزارش جوانان و ...   »»»»

- Ekonomiskredovisning  »»»»»

- گزارش مالی  »»»»

- Program        »»»»»

برنامه   »»»»

- Bilder av studieresan »»»»»

- گزارش تصويری   »»»»

- Ett inslag fr. Sveriges Radio P2

- گزارش راديو سوئد (پژواک)

- Deltagarlistan  »»»»»

- ليست شرکت کنندگان   »»»»»

- Samkväm/information  »»»»»

-  «شب نشينی» و گفتگو، پيرامون برنامه  »»

- Meddelande no. 1 (på persiska) »»»

- اطلاعيه شماره 1  »»»

برای ديدن و خواندن گزارش تصويری و نوشتاری، مربوط به سفر  اول جوانان به پارلمان اروپا ، لطفا عکس زير را کليک کنيد!

Ungdomarnas studieresa till Bryssel för besök på

"Europaparlamentet"; "European Commission"   15 - 17 maj 2007

EUCN

جلسه تاسيس شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

Några bilder av IKFC:s aktivitetr

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی در يوته بوری! »»»

Rapporter av IKFC:s aktiviteter i 2003

گزارش کوتاه از فعاليت  کانونپژوهش در سال 2003

شبکه فرهنگي ايرانيان اتحاديه اروپا، ( EUCN نهادی است غير انتفاعی و متشكل  از انجمن ها و كانونهای باورمند به دمکراسی، آزادی و منشور جهانی حقوق بشر ؛  كه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در كشورهای اتحاديه اروپا فعاليت دارند.  اولين نشست EUCN در تابستان 2001 برگزار شد. و  اساسنامه و اهداف آن پس از يک سال گفتگو و تبادل نظر ؛  در نشست عمومی  تاريخ 29 تا 31 ژوئيه 2002 در يون شوپينگ - سوئد؛با شرکت نمايندگان تعداد زيادی از انجمن های ايرانی از کشورهای:  آلمان؛ اطريش؛ ايتاليا؛ انگلستان؛ دانمارک؛ سوئد؛ نروژ ؛ هلند و ... ؛ بررسی و تصويب شده است.  از جمله اهداف   EUCN - شناخت و دستيابی به علايق و نقطه نظرهای مشترک ؛ تبادل تجربه، اطلاعات و دانش  و گسترش همکاری بين انجمن های فعال در کشورهای  اتحادیه اروپا و دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  می باشد