The EU's Cultural Network - Iranians

The EU:s Multicultural Network - Iranians           شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

صفحه نخست    |  Länkar  |  Svenska

دفاع از حقوق بشر ، آزادی  و  دمکراسی از اهداف «شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا» است.

در باره EUCN

اردوی 2001 Läger

اردوی 2004 läger

اردوی 2005 lLäger

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی در يوته بوری!

گزارش تصويری از

ديدار

دکتر زرافشان

در گوتنبرگ / سوئد

»»»»»

به مناسبت صدمين سال آستريد ليندگرن!

طرح اوليه ساختار يک پروژه

Power point

HTML

LFA

LFA ppt

آرشيو

«ما نيز می خواهيم در آينده اتحاديه اروپا شرکت داشته باشيم!»               Vi skall också delta och påverka EU:s framtid

Ungdomsprojekt 4,

چهارمين پروژه ويژه جوانان

Studieresa till Europaparlamentet

دومين سفر به پارلمان اروپا

6 - 8 November 2008

Deltagarnas upplevelser

Sara Dadallahi & Roksana Attaeinejad

Skälltorpsskolan, Göteborg

Sara och jag ska berätta för er om vår resa till Belgiens huvudstad tillsammans med 21 andra elever med samma modersmål.

Det hela började med att vår hemspråkslärare, Davoud Navaian, berättade om Bryssel projektet. Där tjugotre ungdomar skulle få åka till Bryssel och besöka EU-kommissionen, vilket var resans huvudmål.

Vi blev intresserade och anmälde oss för att få medverka i projektet.

En månad senare var det dags för resan, vi var som sagt 23 elever, från Mölndal, Göteborg och Partille. Planet avgick kl. 06.45, så alla var på flygplatsen kl.05.45. Alla var väldigt trötta och blyga, vi delades in i grupper och var grupp hade en gemensam kontaktlärare, som man uppdaterade sig hos under dom tre dagarna. Väl på planet presenterade sig alla och man började prata lite smått. Vi skulle mellanlanda i Danmark och från Göteborg-Köpenhamn tog det en timme. Från Danmark tog vi planet till Bryssel.

Väl ut från Bryssels flygplats åkte vi tunnelbana och där bekantade sig alla med varandra så det blev med andra ord mycket prat och skratt! Till slut kom vi till vandrarhemmet och vi fick våra rum , man var fyra i ett rum.

Vi fick veta dagens aktiviteter men innan de började hade vi tre timmar som vi kunde vila eller kolla runt i området på. Kl. 18.00 samlades vi utanför för att gå ut och äta och för att utforska Bryssel. Alla Bryssels gator var jätte fina och det fanns många vackra byggnader. Men Grand Place var den vackraste, det var ett torg och i mitten på torget stod ett stort slott i gotisk stil.

När det var dags att äta fick vi 10 euro var för att äta med. Vi fick själva bestämma vilken restaurang vi ville äta på bara vi var tillbaka på Grand Place kl.23.30. På vägen hem blev det mycket skratt och sång. Efter det gick vi och lade oss, för vi ville alla vara pigga inför morgondagen. Det var nämligen då vi skulle besöka EU-kommissionen.

Nästa dag vaknade alla tidigt för att få i sig frukost och hinna förbereda sig.

Som sagt var resans huvudmål att besöka EU-kommissionen som är det genomförande organet och ska alltså verkställa de beslut som EU har fattat. Kommissionen har också makten att lägga fram förslag till lagar.

Vi gick runt på Bryssels gator och beundrade dom vackra byggnaderna. När vi slutligen kom fram till höjdpunkten var vi tvungna att passera ett säkerhetsområde där dom ville kolla våra väskor osv. innan vi kom in till dom stora aulorna på övervåningen.

Det hela började med en lång föreläsning av ………….. Alla var mycket uppmärksamma och lyssnade noga. Vi fick svar på en del frågor som vi förberett att ställa. Det var frågor som t.ex. ”Vem betalar egentligen allt inom EU? ”Svaret är att EU får sina inkomster genom att medlemsländerna betalar en medlemsavgift. Medlemsavgiften varierar beroende på landets ekonomi, ju rikare det är desto mer betalar landet och tvärtom. 2001 t.ex. hade EU en budget på 1 166 miljarder kr och av dom betalade Sverige ca 29 miljarder kr. En del av dom här pengarna går tillbaka till länderna i form av stöd, dom fattiga länderna får tillbaka mer än de betalar in. För dom rika länderna är det tvärtemot. När man värderar saken betalar ändå Sverige väldigt mycket, för det finns bara 25 medlemsländer inom EU.

Efter föreläsningen besökte vi rummet där dom stora politikerna sitter och lyssnar på ordföranden som sitter längst fram. EU: s medlemsländer är ordförande i EU i tur och ordning. Toppmötena brukar då hållas i det land som är ordförande.

Rummet var jätte stort med ….. platser. Det vi tycker var intressant var att t.ex. Sveriges moderater sitter med moderater från andra länder, så dom bildar ett block tillsammans. Så ledamöterna från samma land röstar alltså inte likadant. Man röstar med sina partikamrater och inte sina landsmän.

Efter föreläsningen var det lunchdags. Vi åt den maten som ministrarna i EU-kommissionen äter varje dag.

Efter besöket i EU-kommissionen besökte vi Atom…byggnaden. En mycket intressant byggnad, den föreställer in molekyl. Från den högsta atomen kunde man se hela Bryssels fantastiska utsikt.

Efter besökets slut, var tiden vår egen att spendera hur vi ville.

På kvällen sedan när vi kommit till vandrarhemmet samlades alla i underhållningsrummet, där alla umgicks eftersom det var den sista natten i Bryssel.

Dagen efter började med frukost och utcheckning från rummen. Men än va resan inte slut , nu var det shopping dags!

Sedan bar det av till flygplatsen, alla var smått ledsna över att resan var på väg mot sitt slut.

När vi landa på Landvette flygplats blev det många hejdå kramar. Våra lärare skrattade och påminde oss om skillnaden mellan den dagen vi stod där i väntan på att åka och nu när resan var slut.

Slutligen tack till alla lärare. Denna resan var väldigt lärorik och kommer vara ett fint minne. Vi är väldigt glada över att vi fick chansen att delta i detta projekt. Vi hoppaps på fler sådanhär upplevelser!

2008 11 30

- Utvärdering    »»»»»

- ارزيابی   »»»»

- Deltagarnas upplevelser »»»»

- گزارش جوانان و ...   »»»»

- Ekonomiskredovisning  »»»»»

- گزارش مالی  »»»»

- Program        »»»»»

برنامه   »»»»

- Bilder av studieresan »»»»»

- گزارش تصويری   »»»»

- Ett inslag fr. Sveriges Radio P2

- گزارش راديو سوئد (پژواک)

- Deltagarlistan  »»»»»

- ليست شرکت کنندگان   »»»»»

- Samkväm/information  »»»»»

-  «شب نشينی» و گفتگو، پيرامون برنامه  »»

- Meddelande no. 1 (på persiska) »»»

- اطلاعيه شماره 1  »»»

برای ديدن و خواندن گزارش تصويری و نوشتاری، مربوط به سفر اول جوانان به پارلمان اروپا ، لطفا عکس زير را کليک کنيد!

Ungdomarnas studieresa till Bryssel för besök på

"Europaparlamentet"; "European Commission"   15 - 17 maj 2007

EUCN

جلسه تاسيس شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

Några bilder av IKFC:s aktivitetr

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی در يوته بوری! »»»

Rapporter av IKFC:s aktiviteter i 2003

گزارش کوتاه از فعاليت  کانونپژوهش در سال 2003

شبکه فرهنگي ايرانيان اتحاديه اروپا، ( EUCN نهادی است غير انتفاعی و متشكل  از انجمن ها و كانونهای باورمند به دمکراسی، آزادی و منشور جهانی حقوق بشر ؛  كه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در كشورهای اتحاديه اروپا فعاليت دارند.  اولين نشست EUCN در تابستان 2001 برگزار شد. و  اساسنامه و اهداف آن پس از يک سال گفتگو و تبادل نظر ؛  در نشست عمومی  تاريخ 29 تا 31 ژوئيه 2002 در يون شوپينگ - سوئد؛با شرکت نمايندگان تعداد زيادی از انجمن های ايرانی از کشورهای:  آلمان؛ اطريش؛ ايتاليا؛ انگلستان؛ دانمارک؛ سوئد؛ نروژ ؛ هلند و ... ؛ بررسی و تصويب شده است.  از جمله اهداف   EUCN - شناخت و دستيابی به علايق و نقطه نظرهای مشترک ؛ تبادل تجربه، اطلاعات و دانش  و گسترش همکاری بين انجمن های فعال در کشورهای  اتحادیه اروپا و دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  می باشد