The EU:s Cultural Network-Iranians

The EU's Cultural Network - Iranians

The EU:s Multicultural Network - Iranians           شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

صفحه نخست    |  Länkar  |  Svenska

دفاع از حقوق بشر ، آزادی  و  دمکراسی از اهداف «شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا» است.

در باره EUCN

Schillerska gymnasiet

23/11-09

Tisdag 22 oktober, 2009

På morgonen samlades vi alla, vi var 16 elever och 7 vuxna. Vi kom från olika skolor och kommuner från Partille, Göteborg och Mölndal. Men en sak hade vi gemensamt, vi var alla iranier. Vi läser persiska som hemspråk eller tidigare läst ens gymnasietid. Förutom att vi alla är från samma land var vi också alla barn som vuxna lika förväntansfulla inför denna resa till USA. Efter att ha mellanlandat i Amsterdam kom vi fram till J.F Kennedy flygplats. Där möttes vi av våra guider. Vi hoppade på våran buss och kom sent vi amerikansk tid fram till vårat hotell Seafarers & International House.

Fredag 23 oktober, 2009

Vid tidig morgon vaknade alla barnen, och samlades i vår lobby där vi fick i oss en rejäl frukost som gav oss den energin för denna stora dag, vi skulle nämligen få uppleva New Yorks gator för första gången och besöka flera stora sevärdigheter. Vi bildade grupper i fyra med alla barnen plus en respektive lärare. De här grupperna skulle hålla ihop i alla lägen för säkerhetens skull. När vi kom ut blev vi väldigt fascinerade av nästan allt vi såg. Därför tog det ett tag innan vi kom fram eftersom bilder togs konstant och vi var tvungna att stanna och kolla ibland lite extra länge på något, men detta hörde till eftersom vi faktiskt var turister. Vi gick igenom en väg som kallas för Broadway och i slutet av den kom vi tillslut fram till hamnen där vi gick på en båt som skulle ta oss till ”Statue of liberty” som på svenska blir Frihetsgudinnan. Det var bra för vi slapp vänta länge på att gå på båten, och biljetterna fixades snabbt av våra ledare. Efter detta besök åkte vi tillbaka till ”land” så att säga, där vi samlades och tog ett gemensamt foto med en kvinna utklädd till frihetsgudinnan. Dock var det endast pengarna hon var ute efter, men hon var säkert en riktig trevlig kvinna bakom den masken. Vi fortsatte vår vandring och kom inte mycket längre då det fanns ett museum i närheten som vi också skulle besöka.

Indian museum.

Därifrån gick vi vidare till st. Paul Church som också låg rätt nära Ground Zero. Där terrorattackerna mot de två tornen 11 september, 2001 skedde. Vi stannade inte där så länge utan vi fortsatte vår trevliga promenad och kom fram till ett vanlig amerikansk ”mall” också kallad köpcentrum på svenska. Här fick vi lite egentid att kolla i affärer och kanske ta en fika om vi ville det. Vi var alla utspridda i köpcentret så vi hittade varandra lite då och då. När kvällen närmade sig var det dags att möta de så kallade ungdomarna här i New York. Våra lärare lämnade oss på deras otroligt fina hotell, lite ovanligt fint kanske också för att bo i som student. Hur som helst bodde de i alla fall riktigt fint. Av det vi såg var det ett mötesrum eller uppehållsrum av olika slag ett med soffor där vi först satt och diskuterade politik, och skillnaden mellan Sverige och USA och Iran. Det var ytterst intressant, också mycket lärorikt. Men dock började våra magar kurra en aning eftersom vi sist åt på liberty island och då var våra värdar så vänliga att de köpte pizza till oss som vi åt i ett annat uppehållsrum, därefter kom också flera av dessa studenter och vi blev en trevlig liten bunt ungdomar. Men som sagt var detta en lång dag och efter maten hade ingen av oss energi kvar så vi bad att de skulle skicka en taxi så vi kunde ta oss till vårt hotell. Detta med att åka hem från ett främmande ställe i New York på kvällen med taxi var en ny upplevelse men vi delade in oss i grupper, hoppade in i varsin taxi och kom fram till hotellet vid okänd tid.

Lördag 24 oktober, 2009

Vår buss var stor och riktig trivsam, vi fick alla plats och längst bak fanns en toalett som jag var mycket tacksam för. Och när jag gick på hälsa chauffören glatt och jag gick och satte mig nästan längst bak. Vi började åka och samtalen flöt på mellan oss ungdomar och det var riktig trevlig stämning. Sedan kom lite persisk musik i bakgrunden av en kvinna som sjöng, men det var riktigt dålig sådan, det var tur att det tog slut fort. Sedan var det att lyssna på vår egen musik på ipod eller mobiler tills vi kom fram till Philadelphia. Vi hoppade av på ”vally forge”. Eftersom det var oktober så var det riktigt fint ute när vi fick se de små hyddorna som soldater bodde i, och träffa några som jobbar där utklädda i de kläder man hade under George Washingtons tid.

Vi hoppa på bussen igen och hamnade i centrala Philadelphia där vi skulle äta vår lunch på pat’s. Detta var tydligen ett rätt känt matställe eller vad man ska kalla det, de serverade iallafall endast cheesesteak i olika slag. Det var en annorlunda smak av kött, bröd, ost och rent fett. Därefter hoppade vi på vår buss åter igen och åkte vidare till “liberty bell” och “independence hall”. Efter denna rundtur fick vi ungdomar ett val, och detta skulle fattas genom att vi skulle rösta. Frågan var om vi ville åka till ”the mall” eller gå och kolla på amerikansk fotboll. Amerikansk fotboll fick flest röster och vi började råka mot arenan. Vi hamnade en del i trafiken men tillslut var vi framme, dock var det andra halvlek redan. Vädret var riktigt kasst, det regnade som bara den. Men det gjorde inte något för oss, utan vi stod där och tittade på dem galna människorna som knuffades och jagade varandra som djur. Efter den blöta upplevelsen gick vi på vår kära buss och härmed skulle vi bli uppdelade och delas in i grupper som skulle bo hos olika familjer. Jag, Sanaz och Ava mötte upp vår ”värdfamilj” för denna kväll inne på det stora köpcentrumet. Vi fick tid att shoppa, det tackar vi för. Senare, när det var dags att åka hem blev det så att vi åkte hem till en annan familj eftersom vi barnen skulle få umgås lite tillsammans med den andra familjen och deras barn. Hela situationen var mycket komplicerad men det som hände var att vi var så trötta att vi stannade hos den så kallade andra familjen. Detta tackar jag också för, och för deras gästvänlighet. De var riktigt underbara människor med underligt sköna barn. Deras barn hette Ramin och Nina, de var som vilka syskon som helst. Men de levde ju dock i en helt annan värld än oss. Man kan nog som ungdom kommunicera med alla ungdomar i världen skulle jag nog tro. Man känner någon sorts samhörighet och man klickar nog mycket fortare än vad man gör med vuxna. Den här kvällen satt vi uppe ett tag och pratade om olikheter och allt mellan USA och Sverige.

En riktigt lyckad kväll måste jag säga!

Söndag 25 oktober, 2009

Vi gick upp tidigt på morgonen för att åka till våran värdfamiljs egna bageri, det var ett mysigt litet bageri med massor av kakor, muffins, tortor och mycket mer. Vi kom dit som de första gästerna på morgonen och vi fick testa allt de hade (förutom tårtorna). Det var en riktigt mättande frukost med massor av kalorier. Men mamman i familjen sa att vi inte skulle räkna kalorier för den här dagen, det tyckte jag lät som en riktigt bra idé. Vi mötte upp alla andra barnen och lärarna vid vår buss som stod vid någon stor parkering. Där träffade vi alla andra värd familjer och några av deras barn. Vi tog ett gemensamt foto och dem vinkade av oss när vi hoppade på bussen för nästa destination som var Washington D.C.

När vi kom fram vart det ett stort lopp mitt i stan, så vi fick promenera till ”United States Capitol” senare gick vi därifrån till ”Washington monument”. Där samlades vi och fick ”egen tid” så jag och några till passade på att gå till ”National museum of American history”. Där inne fick vi se det mesta av Amerikas historia. Vi gick in till ett rum som handlade om ”afroamerikansk historia”. Detta var rätt intressant och se hur Amerika har ”mognat” under åren från att haft slavar till att ha en afroamerikansk president nu.

Vi gick också förbi vita huset och därifrån promenerade vi till Lincolnmonumentet.

Runt dem här se värdigheterna fick vi springa runt och ta bilder tills vi vid en tidpunkt skulle hoppa på bussen igen för att åka tillbaka till New York.

Måndag 26 oktober, 2009

Det var den här dagen vi alla väntat på. Borde jag kanske också säga men det var faktiskt en lika viktig dag som alla andra spenderade i USA enligt mig. Vi hade mötet med Per Örnéus, Sveriges ambassadör i FN. Vi fick en kort introduktion på vad FN egentligen gör.

Genom en power point redovisning berättade han noga steg efter steg om allt.

Jag satt där och skrev ner det jag inte visste sedan tidigare och när han var klar fick vi tid att fråga honom vad vi ville. Det var bra frågor som kom upp men tyvärr inte så konkreta svar. Men vi nöjde oss med det för per hade bråttom så vi gick vidare med att tacka honom för att han har gett oss sin tid.

Nästa stopp var en guidad tur inne på FN’s byggnad. Turen började med att vi fick se några gåvor från olika medlemsländer. Senare gick vi vidare och han pratade om själva FN och hur det hela fungerar. Detta hade vi tidigare fått höra av per, så man hörde vissa saker för andra gången. Den här turen gick vidare till att han började förklara alla millenniemålen och alla FN organen, under tiden gick vi förbi olika bilder, målningar och skulpturer. Efter det åkte vi tillbaka till hotellet där vi samlas vid lobbyn, där pratar vi om resan hittills. Alla vuxna pratar och barnen får tillägga och säga vad de tycker.

Detta var bra tycker jag, alla fick chansen att säga det dem hade på hjärtat. Det gjorde vår resa mycket mer öppen på något sätt och vi gick vidare där ifrån allihopa nöjda tror jag nog.

Vid kvällstid var det dags att promenera mot ”Times Square”.

När vi hade gått ett tag såg vi massor utav ljus från långt håll som blinkade, nästan som ett disko. Men det var självklart bara massor av reklam i olika färger uppe på byggnadsväggarna som alla så fascinerat kollade på. Jag tycker ändå det är lite konstigt att lampor, affischer och ljus i olika färger kan göra detta så himla känt. Men det var riktigt coolt och häftigt att stå där mitt i hela smeten och kolla upp på den stora Coca coola reklamen. Sedan alla gula bilar som gjorde det så likt filmerna. Vår Times Square skulle nog vara Avenyn under jultid. Fast utan all reklam med endast massa pyntade träd. Annars så tror jag nog inte Sverige har något liknande alls och det var väldigt häftigt att se för första gången.

Tisdag 27 oktober, 2009

Vi gick till The New York University, där vi fick ännu en guidad tur.

Vår guide Jonathan Chan, som själv studerar där visade oss hur studenterna bor, äter, pluggar och går på lektioner. Det var häftiga byggnader och det var mitt bland New Yorks gator. Han kunde rätt så mycket och berättade också lite om sina egna upplevelser under sin skoltid. Jag går dock inte på något universitet så jag kan tyvärr inte jämföra så mycket med Sveriges universitet. Men jag vet att Sverige också har riktigt bra Universitet. I vilket fall så fick vi reda på en trevlig kinarestaurang där vi åt lunch tillsammans med våra lärare.

När vi var mätta och belåtna gick vi vidare till ”Public Library”. Det är precis som Göteborgs statsbibliotek fast mycket större och häftigare. Även en bit av filmen ”Day after tomorrow” spelades in där, Riktigt häftigt!

Där efter gick vi vidare till Rockefeller Centre. Jag och några till valde att åka hem eftersom vi var så trötta i benen, men det var synd för jag hade jätte gärna fortsatt och hängt med de andra och upptäckt New Yorks gator mer, men tyvärr ville inte mina fötter detsamma.

Vid kvällstid Sammaldes vi alla ungdomar, lärare och guider i ett av hotellets uppehållsrum där vi åt gemensam middag, efterrätt. Där efter delade vi ut presenter till våra kära guider som hängt med och guidat oss under hela denna. Vi tackade också Piotr Kiszkiel och han tackade oss.

Efter allt tackande och alla presenter gick dem vuxna och vi ungdomar satte på lite persisk musik och dansade resten av kvällen, i alla fall jag…

Onsdag 28 oktober, 2009

Då var den sista dagen kommen, men det var ingen sämre dag för det. Denna dag skulle vi få vår egen tid, vi skulle få gå ut och shoppa!

Nu ska jag inte berätta vad jag köpte, men jag upplevde att priserna i USA var aningen billigare än i Sverige. Detta ger jag tummen upp till, och tiden gick tyvärr för fort som den alltid gör när man ska shoppa. Men till slut gick vi tillbaka till hotellet för att packa ner alla våra saker för hemfärd.

Nu ställer många frågan om vad jag lärde mig under denna resa. Jag svarar helt enkelt att denna resa var en upplevelse och något helt nytt för mig, och allt som jag har sett och hört kan jag ha som ”min bild av USA”. Den kan nog vara lite för perfekt än vad den verkliga USA är på riktigt. Men som sagt var detta en studieresa som skulle förklara mer om Amerikas historia, politik och kultur. De kraven lyckades denna resa uppfylla och det är jag glad för, för då uppfyllde resan mina krav också.

Jag vill också säga att jag är väldigt tacksam över att jag fick hänga med, och vara en av dem 16 eleverna. Jag vill tacka alla elever, lärare, icke-lärare, guider och Piotr!

- گزارش جوانان    »»»»»

- Deltagarnas upplevelser »»»»

- گزارش تصويری    (1 »»») ،   (2 »»»)     (3 »»»)     (4 »»»)   (5 »»»)      (6 »»»)      (7  »»»)

- Bild av Ungdoms studieresan   (1 »»»),    (2 »»»)    (3 »»»)      (4 »»»)      (5 »»»)      (6 »»»)      (7 »»»)

- گزارش   (اخبار روز) »»»»»

- مصااحبه راديو سپهر    »»»»»

- GP (Göteborg Posten); torsdag, 15 oktober 2009 »»»»»

- نام شرکت کنندگان »»»»»

- Deltagarna listan »»»»»

- برنامه  روزانه  »»»»

- برنامه  روزانه   (به زبان انگليسی) »»»»

- Dagsprogram (preliminär) »»»»»

- Journey daily program (provisional) »»»»»

اطلاعيه شماره - «شب نشينی» و «گفتگو»   »»»»

- Inbjudan till samkväm/information  »»»»»

تو سعه پايدار چيست؟  »»»»»»

- Definition av hållbar utveckling  »»»»»

اطلاعيه شماره   »»»»

اطلاعيه شماره 1   »»»»

- En lärorik studieresa till Amerika »»»»»

فرم ويژه دانش آموزان

-  تقاضای شرکت   »»»»»

- Ansökan »»»»»

فرم ويژه جوانان عضو انجمنها

- تقاضای شرکت   »»»»

- Ansökan (för ungdomsmedlemmar) »»»»»

- دعوت از همسفران و ... »»»»

- Inbjudan till medresenärer... »»»»»

- دعوت به شرکت در نظرخواهی!   »»»»

- Opinionsundersökning »»»»»

کانون

IKFC

Iranska Kulturforskningens Center

کانون پژوهش فرهنگ ايران »»»

کتابخانه

»»»

The Hjällbo's Cultural Network

The Hjällbo Cultural Network

شبکه فرهنگی يئلبو

Några bilder av IKFC:s aktiviteter

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی کانون ! »»»

Rapporter av IKFC:s aktiviteter i 2003

گزارش کوتاه از فعاليت  کانونپژوهش در سال 2003

Kulturnytt i ...

خبرفرهنگی از ...

يوته بوری »»»

اروپا  »»»

ايران »»»

شبکه فرهنگي ايرانيان اتحاديه اروپا، ( EUCN نهادی است غير انتفاعی و متشكل  از انجمن ها و كانونهای باورمند به دمکراسی، آزادی و منشور جهانی حقوق بشر ؛  كه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در كشورهای اتحاديه اروپا فعاليت دارند.  اولين نشست EUCN در تابستان 2001 برگزار شد. و  اساسنامه و اهداف آن پس از يک سال گفتگو و تبادل نظر ؛  در نشست عمومی  تاريخ 29 تا 31 ژوئيه 2002 در يون شوپينگ - سوئد؛با شرکت نمايندگان تعداد زيادی از انجمن های ايرانی از کشورهای:  آلمان؛ اطريش؛ ايتاليا؛ انگلستان؛ دانمارک؛ سوئد؛ نروژ ؛ هلند و ... ؛ بررسی و تصويب شده است.  از جمله اهداف   EUCN - شناخت و دستيابی به علايق و نقطه نظرهای مشترک ؛ تبادل تجربه، اطلاعات و دانش  و گسترش همکاری بين انجمن های فعال در کشورهای  اتحادیه اروپا و دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  می باشد