The EU:s Cultural Network-Iranians

The EU's Cultural Network - Iranians

The EU:s Multicultural Network - Iranians           شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

صفحه نخست    |  Länkar  |  Svenska

دفاع از حقوق بشر ، آزادی  و  دمکراسی از اهداف «شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا» است.

در باره EUCN

USA-Resan

Arvin Rezaie

Porthälla Gymnasium

Dag 1: Vi samlades allesammans i landvetter flygplats. Där tog vi några foton tillsammans och begav oss mot incheckningen. Väl inne i transiten satte vi oss ner i gaten där vi väntade på att bli insläppta till planet. Ett par timmar senare satt vi där och var på väg mot NEW YORK, men först var vi tvungna att mellanlanda i Amsterdam!
Än så länge var alla glada och sociala och det märktes i planet, då alla skrattade och hade kul.
När vi landat i Amsterdam, fick vi gå runt och kolla alla affärer osv. Några av oss, inklusive mig, gick till McDonald’s för att äta. Där satt vi ett par timmar och sedan rörde vi oss bort mot sofforna för att spela kort. Alla hade kul och Pedram visade hur duktig han var på att trolla med korten. När planet kom satte vi oss på våra platser och väntade på att planet skulle flyga iväg. Nu var de flesta trötta så många somnade, medan vissa studerade och andra skrattade. Jag pratade en hel del med Payam och lärde känna honom ännu mer. Men de flesta timmar låg alla och sov pga. av att dem var så trötta. Efter ca 9 timmar lämnade vi planet och begav oss mot säkerhetskontrollen. Där blev jag och Aras stoppade så vi fick ha ett litet samtal med poliserna, men det löste sig till slut. När vi hämtat vårt bagage begav vi oss mot utgången och vi träffade två väldigt snälla människor som sedan skulle guida oss i new York. Utanför flygplatsen väntade en buss på oss, i bussen var de flesta tysta för att alla var så glada att de var i new York och tittade mest på de stora byggnader som stod resta ur marken. Framme i hotellet samlades vi i loungen och pratade lite medan vi fick våra rumsnycklar utdelade. Som jag redan visste från början sov jag med Payam vilket var bra. Efter att vi hade bytt om gick vi ner för att få lite information om nästkommande dag och sedan var det dags att sova!

Dag 2: Jag och payam vaknade upp vid utsatt tid och gick ner för att träffa de andra. När vi kom ner hade lärarna ordnat en frukost till oss med bröd, skinka, juice osv. Vi åt upp och pratade lite om vad vi skulle göra idag och vi gick även träffa Gila igen som skulle ta oss till frihetsgudinnan. Vi började gå mot Broadway som är en jätte lång väg som går från syd till nord. Denna väg gick vi ända från hotellet fram till frihetsgudinnan, där vi fick se hela New York och dess gator och byggnader. Alla fotograferade byggnader, kända platser mm. För att komma till frihetsgudinnan var man tvungen att åka båt, och därför köpte vi en biljett och gick in mot båten. Det tog inte alls lång tid förrän vi var framme och vi hann ta några bilder på frihetsgudinnan uppe från båten. När båten stannat gick vi av och vi fick dela upp oss hur vi ville för att sedan samlas kl 1 igen. Vi fick även pengar för att kunna köpa mat på ön. Vi gick runt frihetsgudinnan och tog massvis med kort, men när det var klart hittade vi en souvenir butik som hade en massa prylar att köpa. Efter vi hade shoppat klart där gick vi mot en restaurang för att äta mat. Jag var med Nastaran och Payam och dem var väldigt roliga och sociala. När kl blev 1 samlades vi allesammans och gick mot båten, dessvärre missade vi den och fick vänta ytterligare en halvtimme. På båten var alla väldigt trötta, men de blev sedan piggare när de fått sitta ett tag. När vi gått av båten så var vi tvungna att gå in i Amerikas Indian museum för att kolla lite och ta några bilder där. Efter det gick vi till 9/11 platsen där World Trade center tidigare hade stått. Det var intressant att se hur de hade börjat bygga upp det stället igen. Efter det gick vi mot Fulton Fish market för att shoppa lite, vi var där några timmar och vi fick även där dela upp oss hur vi ville. Efter några timmar samlades vi igen och vi ”unga” blev skickade till några persiska studenter, medan lärarna åkte till hotellet. Där pratade vi en del med dessa studenter, vilket var intressant men även dåligt då de försökte påverka oss politiskt, vilket jag inte tyckte om. Efter vi pratat med de blev vi bjudna på pizza och coca-cola, och vi fick även spela biljard i deras underhållningsrum vilket var kul. Efteråt tog vi allesammans en taxi till hotellet, och där somna vi.

Dag 3: Nu var vi på väg på Philadelphia! Vi satte oss i bussen och även lite packning då vi skulle sova över hos en persisk familj. Under resans gång pratade alla och alla var glada. Vi stannade vid ett tillfälle då vi skulle se på slagfältet där George Washington krigade mot britterna. Det var en historisk plats där man fick se på de hus där soldaterna bodde osv. Vi fick även se Washingtons huvud ”kontor” på den tiden och under det slagfältet.
Efter vi tittat klart skyndade vi oss till bussen eftersom det regnade förfärligt mycket. Väl inne i bussen satt alla där lugnt och stilla till vi väl var framme i Philadelphia. Där stannade bussen och vi fick äta på ett väldigt känt ställe som hette ”Pats”. Där åt vi någon slags kebabbaguette med ostsås över, vilket sägs vara en av USA’s godaste och kändaste maträtter. Efter det gick vi för att se på ”Liberty Bell” som var den klocka som klang när man läste upp självständighetsdeklarationen. Efter vi tagit några kort på klockan fick vi en guidad tur i den gamla senaten och i George Washingtons högkvarter. Efter det var vi tvungna att skynda oss till en annan del av Philadelphia där vi skulle träffa våra familjer som vi skulle sova hos och även en man som hade köpt biljetter till Amerikansk fotboll. I ösregn fick vi kolla på sporten ”Amerikansk Fotboll” vilket var intressant att kolla på live, då jag endast hade sett det i filmer och på tv. Efter matchen kom de första familjerna och hämtade några men resten, även jag kördes till ett köpcentrum där vi fick shoppa lite till innan familjerna kom. Vi hamnade hos en väldigt väldigt trevlig familj, dom var jätte snälla och roliga. De hade två stycken barn, som tyvärr inte bodde hos dom, då de hade flyttat ut och gift sig. Hemma hos dom fick vi lite kakor och te. Vi pratade en hel del om USA’s politik och vi berättade även hur det var i Sverige när det gällde den delen. Det var ett jätte bra och intressant tillfälle att utbyta information med varandra, och jag lärde mig en hel del. Efter vi pratat klart bestämde jag och Dennis oss för att sova då både vi och dom var trötta.

Dag 4: Jag vaknade upp av mitt alarm och gick ner, Dennis var redan vaken såväl som familjen. De sa att vi skulle äta frukost ute, och det gjorde vi men först fick vi en påse med frukt, nötter och annat gott. Efter att vi hade ätit frukost med dom ute så körde de oss till det stället som vi kollat på Amerikansk fotboll dagen innan. Efter att vi tackat dom och dom andra kommit gick vi in i bussen igen för att åka vidare till vår nästa destination: Washington.

Väl framme i Washington fick vi gå på egen hand, men en obligatorisk plats vi gick till var National American History Museum. Där gick vi en stund och hitta massa information och saker som var intressanta. Efter det gick vi och åt mat på en närliggande snabbrestaurang där vi åt pizza och friterad potatis. Efter att vi hade ätit bestämde vi oss för att gå mot vita huset.  Väl framme där tog vi några kort och beundrades av säkerheten där. Man fick inte alls gå nära byggnaden och det stod vakter överallt. När vi tittat klart gick vi bort mot Abraham Lincoln statyn. Vägen dit var lång men samtidigt intressant och lärfylld då man gick förbi en massa kända och intressanta platser. En intressant plats var minnesplatsen för soldaterna som dog i andra världskriget. Där hade de en stor plats med alla delstater skrivna i sten och en stor fontän i mitten. När vi var framme vid Abraham Lincoln statyn, som var gigantisk och väldigt detaljrik var vi tvungna att skynda oss tillbaka då vi skulle samlas vid en speciell tid. När alla hade samlats gick vi tillbaka till bussen för att åka tillbaka till new york city! Vägen tillbaka var lång fast vi hade väldigt kul ändå, även fast vi var trötta och utmattade efter flera timmars vandrande. Vi släppte även av Ehsan i Philadelphia som hjälpte oss ungdomar att hitta rätt och informera oss om de olika platser och monument. Då jag sov rätt länge under den bussresan så kan jag inte berätta så mycket, men det var en väldigt bra stämning bland oss ungdomar. När jag vaknade var vi framme vid hotellet och då vi var så trötta somnade jag och payam direkt.

Dag 5: Idag var det dags för själva huvudmålet med resan! Nämligen att besöka FN-byggnaden och träffa Per Örneus, som är FN ambassadör för Sverige.  Vi vaknade upp och tog metron allesammans för första gången. Resan dit var väldigt snabb, då det endast var 2-3 hållplatser dit. Först skulle vi träffa Per i hans byggnad så vi begav oss dit. Väl inne i hans ”kontor” gav han oss information om hur FN fungerar och om hans roll i det hela och efteråt fick vi ställa de frågor som vi hade förberett. Då han hade bråttom med ett möte fick vi inte tala med honom så mycket, men det var ett väldigt intressant möte i alla fall! Senare gick vi mot själva FN-byggnaden där vi fick en guidad tur runt hela komplexet. I mina ögon var guidningen väldigt rolig och intressant då man fick vara i generalförsamlingens rum och ta bilder osv. Men även på andra vissa saker såsom en staty som hade blivit bombad av en atombomb och olika slags tält som UNICEF och andra hjälporganisationer delar ut till fattiga länder. Jag lärde mig en hel del, av både Per Örneus och av rund vandringen i FN. Det gjorde att jag förstod mer hur systemet fungerar så att jag kunde ta med mig denna kunskap tillbaka hem till Sverige för att t.ex. berätta det till mina vänner och släkt. Efter att vi hade besökt denna plats gick vi mot Times Square, som är en av New Yorks kändaste delar med massor av affärer och butiker överallt! Hela det stället lystes upp av reklamskyltar, stora tv-apparater mm, vilket var vackert tycker jag. Efter denna lärorika och intressanta dag begav vi oss mot hotellet för att återigen sova och vila ut.

Dag 6: Denna dag skulle vi egentligen upp till Empire State Building, men då vädret var otroligt dimmigt kom vi på att det var en dålig idé. Istället delade vi in oss i grupper igen och gick på en liten shopping runda. Efter shopping rundan gick vi mot Rockefeller center, också är ett känt ställe för företag, kultur osv. Efter att ha varit där ett tag fick vi återigen klara oss på egen hand. Några ungdomar inklusive mig bestämde oss för att gå mot Central Park. Medan vi gick tog vi kort på 5th Avenue, där de stora och rika företagen och affärerna befinner sig. När vi var framme i Central park var det redan mörkt. Vi gick det ett tag men vi hann aldrig se hela parken då den är så otroligt stor! Efter att ha gått igenom halva parken begav vi oss mot hotellet med metro vilket var smidigt och inte alls så farligt som jag hade hört att det skulle vara på kvällar. Framme i hotellet pratade vi en hel del med ungdomarna och lärarna och gick sedan upp till våra rum och somnade gott.

Dag 7: Denna dag är vår sista dag i new York! Och denna dag är även endast dedicerad till shopping. Så vi unga packade våra väskor, checkade ut och gick ut i new York! Jag och tre andra personer gick till alla vrår och kanter i New York för att hitta skor, tröjor, elektronik, jeans mm. Det tog en hel del tid att leta sig fram bland alla butiker men det var samtidigt väldigt väldigt kul. När vi shoppat klart gick vi till fots tillbaka till hotellet och satt där i ett par timmar för att vila våra fötter lite. Lite då och då droppade det in nya kompisar som var klara med sin shopping och till slut var alla samlade och klara att åka till flygplatsen. Vi satte oss i bussen och åkte. Alla var tysta, nästan som om de var ledsna och deprimerade att åka ifrån denna stad som aldrig sover. I flygplatsen fick vi våra boarding pass och lämnade in bagaget. Väl inne i transithallen fick vi tillåtelse att gå in i tax-free butikerna lite för att hitta någon enstaka parfym eller liknande. Som tur var så tog det inte så lång tid tills vi fick gå på planet. När vi hade suttit oss ner och planet lyfte somnade nästan alla, inklusive mig själv. Jag vaknade endast de gånger som maten kom, annars sov jag. Efter några timmar var vi framme i Amsterdam och även där var vi inte tvungna att vänta så länge. Vi gick på snabbt och smidigt och även där sov de flesta. Väl framme i Göteborg väntade vår familj och släkt på oss som var väldigt glada och lyckliga. Vi hälsade alla på varandra och tog några foton innan vi lämnade varandra och åkte hem igen. Tack för en jätte bra resa!

Min egen kommentar: Denna resa var otroligt lärofylld, intressant och rolig. Jag lärde mig jätte mycket om USA, hur deras politik fungerar, hur människor där tycker och tänker, om Amerikas historia har sett ut och även fått en uppfattning om dess framtid. Jag tror att alla var väldigt nöjda och glada att de fått se och uppleva det här, även fast man kanske inte uppfattar det hos de, så tror jag att både jag och de kommer att tänka tillbaka när de blivit lite äldre och förstå och inse hur viktig och lärofylld denna resa varit. Ni som låg bakom detta projekt förtjänar en stor applåd och jag tackar er otroligt för att jag fått lära mig så mycket. Detta betyder jätte mycket för mig, då det handlar om min framtid och världens. Tack!

Arvin Rezaie

Porthälla Gymnasium

- گزارش جوانان    »»»»»

- Deltagarnas upplevelser »»»»

- گزارش تصويری    (1 »»») ،   (2 »»»)     (3 »»»)     (4 »»»)   (5 »»»)      (6 »»»)      (7  »»»)

- Bild av Ungdoms studieresan   (1 »»»),    (2 »»»)    (3 »»»)      (4 »»»)      (5 »»»)      (6 »»»)      (7 »»»)

- گزارش   (اخبار روز) »»»»»

- مصااحبه راديو سپهر    »»»»»

- GP (Göteborg Posten); torsdag, 15 oktober 2009 »»»»»

- نام شرکت کنندگان »»»»»

- Deltagarna listan »»»»»

- برنامه  روزانه  »»»»

- برنامه  روزانه   (به زبان انگليسی) »»»»

- Dagsprogram (preliminär) »»»»»

- Journey daily program (provisional) »»»»»

اطلاعيه شماره - «شب نشينی» و «گفتگو»   »»»»

- Inbjudan till samkväm/information  »»»»»

تو سعه پايدار چيست؟  »»»»»»

- Definition av hållbar utveckling  »»»»»

اطلاعيه شماره   »»»»

اطلاعيه شماره 1   »»»»

- En lärorik studieresa till Amerika »»»»»

فرم ويژه دانش آموزان

-  تقاضای شرکت   »»»»»

- Ansökan »»»»»

فرم ويژه جوانان عضو انجمنها

- تقاضای شرکت   »»»»

- Ansökan (för ungdomsmedlemmar) »»»»»

- دعوت از همسفران و ... »»»»

- Inbjudan till medresenärer... »»»»»

- دعوت به شرکت در نظرخواهی!   »»»»

- Opinionsundersökning »»»»»

کانون

IKFC

Iranska Kulturforskningens Center

کانون پژوهش فرهنگ ايران »»»

کتابخانه

»»»

The Hjällbo's Cultural Network

The Hjällbo Cultural Network

شبکه فرهنگی يئلبو

Några bilder av IKFC:s aktiviteter

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی کانون ! »»»

Rapporter av IKFC:s aktiviteter i 2003

گزارش کوتاه از فعاليت  کانونپژوهش در سال 2003

Kulturnytt i ...

خبرفرهنگی از ...

يوته بوری »»»

اروپا  »»»

ايران »»»

شبکه فرهنگي ايرانيان اتحاديه اروپا، ( EUCN نهادی است غير انتفاعی و متشكل  از انجمن ها و كانونهای باورمند به دمکراسی، آزادی و منشور جهانی حقوق بشر ؛  كه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در كشورهای اتحاديه اروپا فعاليت دارند.  اولين نشست EUCN در تابستان 2001 برگزار شد. و  اساسنامه و اهداف آن پس از يک سال گفتگو و تبادل نظر ؛  در نشست عمومی  تاريخ 29 تا 31 ژوئيه 2002 در يون شوپينگ - سوئد؛با شرکت نمايندگان تعداد زيادی از انجمن های ايرانی از کشورهای:  آلمان؛ اطريش؛ ايتاليا؛ انگلستان؛ دانمارک؛ سوئد؛ نروژ ؛ هلند و ... ؛ بررسی و تصويب شده است.  از جمله اهداف   EUCN - شناخت و دستيابی به علايق و نقطه نظرهای مشترک ؛ تبادل تجربه، اطلاعات و دانش  و گسترش همکاری بين انجمن های فعال در کشورهای  اتحادیه اروپا و دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  می باشد