The EU:s Cultural Network-Iranians

The EU's Cultural Network - Iranians

The EU:s Multicultural Network - Iranians           شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا

صفحه نخست    |  Länkar  |  Svenska

دفاع از حقوق بشر ، آزادی  و  دمکراسی از اهداف «شبکه فرهنگی ايرانيان اروپا» است.

در باره EUCN

سفر آموزشی جوانان به آمريکا

Ungdoms studieresa till USA

En oförglömlig resa till New York

Jag och 15 andra ungdomar fick möjligheten att åka på studieresa i New York, Washington DC och Philadelphia. Det är inte varje dag man får chansen att få åka med till USA och tillbringa sin tid med 16 ungdomar och 8 lärare. Att åka till New York med 16 ungdomar är ett stort ansvar för lärare och ungdomarna som åker med. Eftersom att jag var med i Bryssel resan förra året så kändes det att man hade mera kontakt med lärarna. Jag visste inte så mycket om FN, eftersom att det inte pratas så mycket om det. Det pratas mera om EU än vad det pratar om FN. Så det var roligt att få upptäcka hur man arbetade i FN och hur det såg ut. Innan jag åkte till New York så visste jag att FN var förkortad till Förenta Nationerna, att det var 192 medlemsstater som deltog och att FN bildades i San Fransisco år 1945. Sverige är medlem i FN sedan den 6 november 1946. Den 22-29 oktober skulle vi ge oss av till USA!

Den 22:e oktober kom, och vi hade samling i Landvetter flygplats klockan 10:00. Alla föräldrar var samlade och var glada att vi 24 lärare och ungdomar skulle få åka till New York, Washington DC och Philadelphia, det är inte alla i dagens samhälle som får åka med och träffa Per Örnéus. När vi var i Landvetter flygplats så var lärarna redan på plats och Aras checkade in för oss, så vi bara kunde lämna in vårt bagage. Vår plan till Amsterdam där vi skulle mellanlanda åkte klockan 12:10 från Landvetter. Klockan 14:10 så landade vi i Amsterdams flygplats. Vi hade 4 timmar mellanrum till nästa plan som skulle ta oss till New York. De flesta gick och åt mat så att de inte skulle bli hungriga på planet, jag och 8 andra elever gick och åt på McDonald’s. Under mellanlandningen så pratade alla med varandra och alla var sociala i alla fall om alla var så trötta. Klockan 17:00 hade vi samling vid ett ställe där det fanns ett vänt rum till gaten. Klockan 18:20 lyfte planet till New York, alla var så glada och nervösa för att det var deras första gång som de åkte till New York. När vi satt på flyget så tog det 8 timmar för oss att komma fram, de flesta kollade på TV på flyget och lyssnade på musik och sov, men det var svårt för mig att sitta på ett flyg i 8 timmar och inte få i sig ett riktigt syre och det ledde till en kraftig huvudvärk. Men det bästa med flyget var nog att man fick mat för varje halvtimme kändes det som. Vi landade klockan 20:45 (USA:s tid) i New York (J. F. Kennedy) men innan vi gick av så skulle vi skriva på ett visum papper, där de ställer olika frågor som man skulle ta med sig in till kontrollanterna. Det tog 1 timma och 30 minuter att stå i kön för att komma fram till visum porten. Jag gick med Sanaz eftersom att vi inte ville gå ensamma till kontrollanten. Det var en gubbe som ställde massa frågor om ”vad vi skulle göra i New York”, ” vilka vi är här med”, ” Hur länge ska vi vara här”, ” Vem har betalat er resa”. Det kändes obekvämt att svara på deras frågor, men för vissa gick det bra och för andra inte. Eftersom de tog två stycken av våra ungdomar till förhör så var vi andra tvungna att vänta. Men som tur var det att de fick följa med oss. Vi tog vårt bagage och begick mot bussen som vi hade beställt. Men innan de så träffade vi vår guide som var Hesam Emam och Jila Emam som hälsade oss välkomma till New York. När vi kom ut från flygplatsen så sa alla att det luktade som vi hade landat i Iran. Alla taxi åkte förbi alla tutade och det kändes som man verkligen hade hamnat i New York, äntligen fick man uppleva det som man alltid fick se på filmer. Klockan var 01:00 i USA:s tid då vi var framme i hotellet (Seafarers & International House), alla var glada för att få sova. Negar som hade koll på vilka som skulle sova tillsammans gick in och checkade in vid expeditionen och ropade på gruppen så att man kunde få sin nyckel och kunde gå och lägga sig. Jag fick sova med Nastaran, det första vi sa var att vi inte kommer sova i detta rum, det såg hemskt ut. Vi hade förväntat oss något annat när vi gick in på deras hemsida. Men man kunde inte göra så mycket, utan bara sova och sedan gå upp dagen efter.

Den 23:e oktober var det frukost klockan 8:30 vid hotellets väntrum, lärarna var tvungna att köpa frukosten för att hotellet inte stod för det. Vi åt vår frukost och sedan begav vi oss till Frihetsgudinnan. Frihetsgudinnan kalls för Miss lady eller The lady. Det var en present från Frankrike eftersom Amerika hade varit självständigt 1776, då efter 200 år efter det att Frankrike ger Miss Lady som en gåva 1886. Kroppen är gjord av ren koppar, stål och överdragna med bladguld. Hennes fackla betyder upplysning. I resning är romerska siffror, juli IV och MDCCLXXVI. Huvudet ska se ut som den grekiska solguden Apollo. Mannen som gjorde resning är Frédréc-Auguste Bartholdi. Han ägnade 21 år av sitt liv till att göra resning.

Vi gick genom staden för att se på olika byggnader, deras byggnader är jätte höga precis som man ser på Tv. Vår guide var med och hon berättade om de olika byggnaderna och olika vägarna, men eftersom det var mycket högljud från samhället så var det svårt att höra vad hon sa. När vi skulle till ” Miss Lady” så var vi tvungna att åka båt över till andra sidan (Liberty Island). Men innan vi fick gå in till båten så hade de säkerhets kontroll där de kollade väskorna. Det var lite otryggt men det var roligt att se att ungdomarna som bor i USA också tar och åker på sådant studiebesök till Frihetsgudinnan. När vi kom in till båten så var båten tre våningar, de två första våningarna var stängda med fönster men den tredje våningen var öppet. Alla vi ungdomar gick upp till sista våningen för att ta massa kort, man kunde verkligen känna vinden och när båten svängde så kändes det som om vi skulle sjunka för det var så många människor på båten. När vi gick av båten så fick vi en timma på oss att gå runt fritt, det var så roligt att äntligen få träffa Miss lady när man har pratat om henne i skolan. Hon var verkligen stor, och alla stod där och tog kort. Vi gick till en affär där det fanns massa prydnad saker att köpa. Vi träffade även på Pakistanier som dansade och så tog Negar, Ailar, Safora och Mona modet att dansa med dem. Det var roligt för att det kändes som om man var än av dem. När det hade gått en timma så skulle vi äta och sedan åka tillbaka till staden i gen. Vi väntade i kö i 1 timma för att gå på båten. Sedan vandrade vi vidare till National museum of the Amercian Indian, där de hade lagt upp massa statyer, gammaldags klänningar och det var jätte stort. Men eftersom vi var så trötta på att gå, så satt jag och kollade på film där de berättade lite om National museum of the American Indian. Innan vi skulle till Seaport så gick vi förbi World Trade Center (New York var ett byggnadskomplex på södra Manhattan; tre av byggnaderna förstördes vid terrorattackerna den 11 september 2001.). Det var hemskt att se att den inte var kvar, att de höll på att bygga om, och när det blåste så såg man att man fick massa aska på sig. Att det fortfarande var kvar. Sedan vandrade vi vidare till Seaport där det fanns en litet shoppingcentrum där vi fick gå runt en eller två timmar. Klockan 19:00 så skulle vi samlas för att gå hem till några studenter som hade pluggat vidare på universitet. De ungdomarna som vi träffade pratade om politiken i Iran, hur det är att plugga i USA och varför de kom till USA när de hade en Iransk bakgrund.  Lärarna lämnade oss där med studenterna ensamma och bad oss att ta taxi eller gå tillbaka när vi ville åka hem, men eftersom det regnade så beställde vi efter taxi.

Den 24:e oktober var det dags att be ge sig av till Philadelphia. Vi gick upp tidigt för att bussen skulle stå utan för hotellet kl 8:00 för att åka, vi packade ner en liten väska med kläder eftersom att vi skulle sova över hos värdfamiljer. På bussen så berättade vår guide om historiska fakta om Philadelphia. Hon tog även upp om Liberty ball som symboliserar frihet och demokrati. På vägen till vårt studiebesök på Independence Hall så stannade vi till och träffade på soldater som var med och kriga under franska revolutionen(Valley Forge). Det var hemskt att se hur det fick sova så där och hur de åt mat och deras kläder såg verkligen ut som 80-tals stil. Sedan gick vi på bussen igen och åkte till en kändis matställe som hette Geno’s Steaks (Pat’s). När vi åt vår mat som var rätt så god så åkte vi äntligen till Independence Hall och Liberty Bells som låg bredvid varandra. När vi gick in i Liberty Bells museum så var det massa fakta som de hade satt upp på väggar och massa bilder. Liberty Bell betydelse är i huvudsak grundad på mytbildning en påhittad historia om en gammal klockringare, som ringde i klockan vid det ögonblick då den amerikanska kongressen förklarade sin självständighet. Den har kommit att bli en viktig ingrediens i historieundervisningen i USA:s grundskolor. Det är möjligt, att man ringde i klockan den 8 juli 1776 för att samla invånarna till den första uppläsningen av Självständighetsförklaringen, men den fick namnet Liberty Bell först 1837 när den blev en symbol för kampen för slaveriets upphörande.
   Sedan när vi fick se klockan så fick vi gå vidare till Independence hall där riksdagen var. Independence Hall är ett amerikansk nationell landmärke ligger i Philadelphia, Philadelphia Chestnut Street mellan 5th och 6th Streets. Mest känd som den plats där självständighetsförklaringen debatterades och antogs, fullbordades byggnaden 1753 som Philadelphia State House för delstaten Philadelphia. Det blev det viktigaste mötesplats för den andra kongressen 1775 till 1783. Förenta staternas självständighetsförklaring och USA: s konstitution undertecknades både Independence Hall. Byggnaden är nu en del av det större Independence National Historical Park och listad som ett världsarv. Det var en engelsk kvinna som pratade med oss om hur det var att gå in i en kyrka där det var 3000-4000 personer som lyssnar på en. Det var lite ballt att gå genom riksdagens dörr där George Washington hade gått genom. Sedan efter hon hade talat om honom så fick vi även gå upp till hans kontor och hur det var där.

Sedan hade vi fått en överraskning av lärarna att få gå och kolla på Amerikans fotboll. Det var häftigt för en gång skull att få se det live. Det var en regning dag och alla blev helt blöta, men man fick en liten handduk där det var en bild på en maskot där det stod olika delar på kroppen. Det var inte mycket med folk eftersom det regna så himla mycket, men annars brukar det alltid vara massa folk sa vår guide. Efter matchen så skulle vi få åka till våra familjer som vi skulle sova hos. Jag, Aliar och Sanaz fick sova i samma familj. Men eftersom vår familj kände hon andra familjen som Isabelle, Safora och Mona skulle sova hos, så åkte vi hem till de på kvällen och var med de andra ett tag innan vi skulle hem till vår familj, men de hade tydligen kommit överens att vi skulle få sova hos Maryam som alla ville. När man kom hem till henne så kändes det som om vi äntligen har kommit hem. Man kände sig så hemma i deras familj, de hade en son som var 16 år och en dotter som var 11 år.

Vi håller fortfarande kontakten, det är bra att prata med deras ungdomar för då kan man lära sig mycket som inte de vet om Sverige och som vi inte vet om USA.
     Den 25:e oktober begav vi oss till Washington DC. När vi kom fram dit så skulle vi till United States Capitol men tyvärr så var det stängt för att de inte hade några visningar på söndagar. (United States Capitol är en av
USA:s regeringsbyggnader. Den ligger på Capitol Hill i östra änden av The National Mall i Washington DC, och är säte för USA: s kongress. Byggnaden är framför allt känd för sin stora vita dom placerad ovanför rotundan. Senatskammaren finns i byggnadens norra flygel, medan Representanthusets plenisal ligger i den södra.) Därför skulle vi gå vidare till Washington Monument när alla i gruppen gick fram till Statyn så fick vi frihet för att kolla på olika statyer eller museum tills klockan 17:00 för återvända till New York. Washington Monument beläget i det intilliggande United States Capitol vid sträckta parkområdet. Det är en cirka 170 meter hög, den byggdes år 1848-1884, invigd den 21 februari 1885. Det fanns med invändig trappa och hiss eftersom att det är världens högsta murade torn.
    Jag och Nastaran tog chansen att kolla på Abraham Linkon som var den 16:e presidenten i USA. Det var lite jobbigt att gå långa vägen längs vattnet som var bakom Washington Monument. Vi gick även till Vita huset(The White house). Det var en stor upplevelse att stå där och ta kort där presidenten Barack Hussein Obama II bor. Obama är den första
afroamerikan
som har valts till president och även den första afroamerikan som nominerats för ett större politiskt parti. Sedan gick vi vidare till National museum of American history, där berättade de att hur det var förr och hur de levde med en mörkhyad president och hur olika universitetet var och deras amerikanska fotboll var. Sedan åkte vi tillbaka till Philadelphia för att lämna av en av familjernas son som åkte med oss till Washington DC, och sedan så åkte vi vidare till New York igen för att sova på hotellet.
     Den 26:e oktober så hade vi en stor dag framför oss vi hade ett möte med Per Örnéus som arbetar för den svenska ambassadören i FN representationen i New York. Vi åt frukost på hotellet som vanligt och klockan 8:30 så skulle vi begära oss av till Metro där vi skulle åka tunnelbana. Det luktade äckligt, som om det var fult med knark och man fick liksom ingen syre vid tunnelbanorna. Vi hade delat in oss i olika grupper så att det fanns en gruppledare i varje grupp. Så att vi inte skulle tappa bort varandra vid metro. När vi äntligen kom fram till svenska ambassadören så skulle vi visa våra pass så att de vet att vi hade möte med honom. Vi fick åka hiss upp till hans konferenskontor och där hade han genom gång om FN. Han berättade när FN startade åt 1945 där det första kontoret bildades i San Fransisco, då det skrevs under av 50 medlemsstater. Sverige är medlem i FN sedan den 6 november 1946. Förenta Nationerna är uppdelade i olika delar som general församling, säkerhetsrådet, ekonomiska och sociala rådet. Han tog även upp några värdstäder inom FN-system: New York, Genève, Nairobi, Köpenhamn, Wien, Rom, Haag, Paris. FN jobbar inom miljöfrågor, så t.ex Wien jobbar inom terrorism, Rom jobbar inom mat och Paris jobbar inom kulturen. Även 15 länder sitter i Internationella domstolen. FN har även tre grundpelare som är: Fred och säkerhet, utveckling och mänskliga rättighet. Världen spenderar 990 miljarder USD per år på militära uppgifter. Detta belopp skulle finansiera hela FN- system i 67 år.

Efter att han hade pratar om FN så fick vi ställa olika frågor som tillhörde FN och hur det påverkade Iran och Sverige. Eftersom att han hade ett stort möte efter vårt besök så svarade han på frågorna snabbt och kortfattat. Sedan så tackade vi Per Örnéus för en lärorik prestation om FN. Sedan så gick vi vidare för att kolla på själva FN salen. Vi hade tid klockan 14:00 och man skulle bära runt på en grön lapp där det stod (United Nations, Guided Tours) så att de visste att man inte går in utan att har betalat. När man gick in genom olika korridorer för att komma fram till FN salen så stod det massa citat på väggarna som olika länder har sagt under åren.

Sedan åkte vi tillbaka till hotellet för att vila lite, för på kvällen så skulle vi till Times Square där alla filmer spelas in, och alla stora reklam finns. När man var på Times Square så kändes det verkligen som om man har hamnat i New York. Det kändes verkligen att man har lyckats se hela USA när man bara var där. Vi fick även se en liten scen när någon spelade in en film, när de gick på taxi och gick av.

Den 27:e oktober så hade vi frukost klockan 8:30 sedan så hade vi tid klockan 10:00 i New Yorks Universitet. Vi fick träffa rektorn på skola och sedan hade vi en guide som hette Jonatan Chan som visade oss runt i skolan och pratade om hur det är med maten på skolan och utbildningarna på skolan. Skulle man läsa ekonomi och handel skulle man läsa vid en byggnad och natur vid en annan byggnad. När jag kom in i skolan såg det precis ut som i filmer. Fast man fick ingen mat på skolan utan man fick ta med sig eller gå ut och äta. När vi gick ut från byggnaden så gick vi till skolans bibliotek där det var jätte fint och jätte stort. De hade till och med vakter där man skulle visa ID kort på sig själv när man gick in på biblioteket så att det inte kommer in några främlingar och sitter och studerar där eller lånar böcker. Efter att han hade en lång föreläsning så erbjuder Jonatan Chan oss en bra restaurang som vi satt och åt.

Det var en riktig dimma väder den dagen, vi gick till Empire State Building men eftersom det var mycket dimma så var det ingen idé att åka upp till högsta våningen om man inte kan se något och man fick bara betala 20 dollar i onödan. Empire State Building började uppföras 1930 och invigdes 1 maj 1931. Byggnaden har 102 våningar och är 381 meter hög (449 meter inklusive tornspira och radiomast). Namnet kommer från smeknamnet på staten New York som kallas The Empire State. Empire State Building var världens högsta byggnad i 41 år, tills World Trade Centers norra torn stod färdigt 1972. Sedan 11 september 2001, då World Trade Center blev utsatt för en terroristattack, är Empire State Building återigen New Yorks högsta. Att uppleva Empire States grandiosa utsikt över Manhattan och omgivande områden är populärt bland New York-besökare. Empire State Building har varit med i över hundra filmer, mest känd är King Kong (1933) där jätte apan klättrar upp på toppen av skyskrapan.Det hade varit en upplevelse att åka upp dit ändå för att kanske känna hur det var när flygplanet åkte in på World Trade Center. Att man kanske skulle kunde känna känslan av hur det var.

Sedan tog vi en sväng till Rockefeller Center med Rockefeller Plaza är en stor affärs och kontorskomplex i Midtown på Manhattan i New York i USA. Sammanlagt består Rockefeller Center av 21 byggnader mellan 48th och 51st Street. Den uppfördes 1929 till 1940 och har utvecklats till att bli en av New Yorks största turistmagneter, inte minst tack vare TV-sändningarna från platsen och den på vintern populära isbanan. Idag finns det kontor, affärer, teatrar, biografer, restauranger och lägenheter där. Det finns även en stor utomhusskridskobana. C:a 250 000 personer jobbar i detta komplex varje dag.

Efter det så åkte vi tillbaka till hotellet, några åkte till andra ställen för vi hade fortfarande tid på oss. Men vissa var trötta och åkte hem igen, det regnade under dagen med, så det var inte så roligt att gå ute och utforska då.

På kvällen så hade vi en liten fest eftersom att vi skulle återvända hem igen från New York till Sverige dagen där på. Vi tackade våra guider under kvällen och vi åt pizza, och jag kan säga att Sverige har den godaste pizzan. Sedan gick lärarna och la sig då hade vi ungdomarna en rolig stund tillsammans, vi satt och pratade hela natten.

Den 28:e oktober så var det dags att packa sina väskor och städa rummet där man sov på, och checka ut klockan 11:00. Vi hade frukost på morgonen och sedan fick man begära sig ut på shopping eftersom det var sista dagen. Klockan 18:00 så hade vi samling i hotellet igen för att åka med bussen som gick klockan 18:30 från hotellet till flygplatsen. Det var dags att säga hejdå till USA. När vi skulle checka in vårt bagage så blev det lite rörligt men eftersom att vi hade med oss underbara lärare och ungdomar så löser vi allt för det mesta. Klockan 23:30(USA:s tid) åker vi från J. F Kennedy till Amsterdam då vi landar kl 12:00 i Svensk tid.

Den 29:e oktober så är vi i Amsterdam och landar i Sverige klockan 15:30.

Tack för en underbar resa och jag vill tacka alla lärare och ungdomsledare för en underbar jobb i USA. Och sist men inte minst så skulle jag vilja tacka en man som verkligen gjort sitt yttersta för att denna resa ska kunna bli av tack Davoud Navaian! Din strävan efter oss ungdomars utveckling uppskattas verkligen.

Av: Ava Rezaei

Klass: S2a

Skola: Porthälla Gymnasium

Datum: 14 november 2009

- گزارش جوانان    »»»»»

- Deltagarnas upplevelser »»»»

- گزارش تصويری    (1 »»») ،   (2 »»»)     (3 »»»)     (4 »»»)

- Bild av Ungdoms studieresan   (1 »»»),    (2 »»»)    (3 »»»)      (4 »»»)

- گزارش   (اخبار روز) »»»»»

- مصااحبه راديو سپهر    »»»»»

- GP (Göteborg Posten); torsdag, 15 oktober 2009 »»»»»

- نام شرکت کنندگان »»»»»

- Deltagarna listan »»»»»

- برنامه  روزانه  »»»»

- برنامه  روزانه   (به زبان انگليسی) »»»»

- Dagsprogram (preliminär) »»»»»

- Journey daily program (provisional) »»»»»

اطلاعيه شماره - «شب نشينی» و «گفتگو»   »»»»

- Inbjudan till samkväm/information  »»»»»

تو سعه پايدار چيست؟  »»»»»»

- Definition av hållbar utveckling  »»»»»

اطلاعيه شماره   »»»»

اطلاعيه شماره 1   »»»»

- En lärorik studieresa till Amerika »»»»»

فرم ويژه دانش آموزان

-  تقاضای شرکت   »»»»»

- Ansökan »»»»»

فرم ويژه جوانان عضو انجمنها

- تقاضای شرکت   »»»»

- Ansökan (för ungdomsmedlemmar) »»»»»

- دعوت از همسفران و ... »»»»

- Inbjudan till medresenärer... »»»»»

- دعوت به شرکت در نظرخواهی!   »»»»

- Opinionsundersökning »»»»»

کانون

IKFC

Iranska Kulturforskningens Center

کانون پژوهش فرهنگ ايران »»»

کتابخانه

»»»

The Hjällbo's Cultural Network

The Hjällbo Cultural Network

شبکه فرهنگی يئلبو

Några bilder av IKFC:s aktiviteter

گزارش‌های تصويری از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی کانون ! »»»

Rapporter av IKFC:s aktiviteter i 2003

گزارش کوتاه از فعاليت  کانونپژوهش در سال 2003

Kulturnytt i ...

خبرفرهنگی از ...

يوته بوری »»»

اروپا  »»»

ايران »»»

شبکه فرهنگي ايرانيان اتحاديه اروپا، ( EUCN نهادی است غير انتفاعی و متشكل  از انجمن ها و كانونهای باورمند به دمکراسی، آزادی و منشور جهانی حقوق بشر ؛  كه در زمينه های فرهنگی، اجتماعی و حقوق بشر در كشورهای اتحاديه اروپا فعاليت دارند.  اولين نشست EUCN در تابستان 2001 برگزار شد. و  اساسنامه و اهداف آن پس از يک سال گفتگو و تبادل نظر ؛  در نشست عمومی  تاريخ 29 تا 31 ژوئيه 2002 در يون شوپينگ - سوئد؛با شرکت نمايندگان تعداد زيادی از انجمن های ايرانی از کشورهای:  آلمان؛ اطريش؛ ايتاليا؛ انگلستان؛ دانمارک؛ سوئد؛ نروژ ؛ هلند و ... ؛ بررسی و تصويب شده است.  از جمله اهداف   EUCN - شناخت و دستيابی به علايق و نقطه نظرهای مشترک ؛ تبادل تجربه، اطلاعات و دانش  و گسترش همکاری بين انجمن های فعال در کشورهای  اتحادیه اروپا و دفاع از حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  می باشد